Skip To The Main Content
menu-white
Digitaliseringsgruppen - må behandles
Alle virksomhetsområder i TAFJORD er representerte i digitaliseringsprogrammet. Fv: Anders Teigen Hole, Synnøve Sætre Breivik, Sondre Kvalem Seljelid, Stephan Knudsen, Tore Vadset, Alexander Støhle og Martin J. Emblem. Andreas Huss, Christian Solevågseide og Frank Iversen var ikke til stede da bildet ble tatt

Gjennom hele året har digitalisering vært på dagsorden på ulike nivå i konsernet. Digitalisering ble ytterligere aktualisert i strategisamling med konsernstyret og med innovasjonskonferansen for alle ansatte i september.

For å sette ytterligere fokus på digitalisering og innovasjon i konsernet, utfordret konsernsjefen i etterkant utvalgte ansatte til å komme med sine ufiltrerte digitaliseringsforslag til konsernledergruppen - og fikk en rekke innspill.

I løpet av året satte flere selskaper og avdelinger i gang egne digitaliseringsprosjekter. Vi opplevde også at mange av disse stoppet opp på grunn av behov for systemstøtte, ressurser og kompetanse. Dette innebar et behov for et apparat som kunne håndtere alle initiativene. På slutten av året ble det derfor utarbeidet et rammeverk for et digitaliseringsprogram i konsernet, med kvalitetssjef/systemkoordinator Anders Teigen Hole som leder.

Han forteller at digitaliseringsprogrammet skal være en sterk bidragsyter til fremdrift i de prioriterte initiativene for digitalisering.

Digitalisering i TAFJORD

- I tillegg er det viktig at vi sørger for informasjon om disse prosjektene, samt synliggjøring av dem. Vi skal også bidra til at alle ansatte får et digitalt kompetanseløft, sier Teigen Hole.

Den digitale visjonen det arbeides etter i konsernet er «Økt digitalisering skal styrke konsernets konkurransekraft gjennom økt kostnadseffektivitet og forbedret kundeopplevelse.»

- I dette ligger det at TAFJORD skal ta i bruk ny teknologi, men også øke forståelsen mellom teknologiendring og hva dette kan innebære for TAFJORDs virksomhetsområder, forteller Teigen Hole.

For TAFJORD betyr digitalisering både automatisering og forretningstransformasjon:

  • Automatisering – fokus på hvordan. Gjennom tilgang på ny teknologi kan vi automatisere flere av arbeidsoppgavene, gjøre dem raskere og på den måten bli mer effektive.
  • Forretningstransformasjon – fokus på hvorfor. Når vi utfører en oppgave er det for å dekke et behov. Ny teknologi kan gi muligheter for å dekke behovet på en helt ny måte å gjøre den gamle arbeidsmåten overflødig/lite effektiv.

Det er også pekt ut noen prioriterte områder hvor digitalisering vil være sentralt og fokus er på «Bedre kundeopplevelser», «Bedre vedlikehold» og «Bedre drift».

Leder for digitaliseringsprogrammet sier at «Bedre kundeopplevelser» fortrinnsvis vil være knyttet til virksomhetsområdene strøm og fiber, mens «Bedre vedlikehold» fortrinnsvis vil være knyttet til virksomhetsområdene vannkraft og energigjenvinning.

- Det tredje løpet har et generelt fokus på «Bedre drift» gjennom å effektivisere prosesser og arbeidsrutiner innen alle virksomhetsområdene våre. I tillegg vil det kreves en «basis», i form av sentrale it-infrastruktur/systemer, og fellesressurser for å få løsninger på plass, sier han.

 

Legg til min rapport

Skriv ut
footer2016
TAFJORD ÅRSRAPPORT 2017    +47 70 10 00 00   post@tafjord.no  tafjord.no