Skip To The Main Content
Optimal arealutnyttelse
OpenSpace er en møtemetodikk som har en viss "lekenhet" over seg, noe som gir en frihet som er større enn det en er vant til fra andre konferanser.

Mørenett, med unntak av driftssentralen, flyttet ut av lokalene de hadde leid i TAFJORDs administrasjonsbygg den 1. mars 2016. I forbindelse med dette ble det satt i gang et arbeid for å vurdere totalutnyttelsen av konsernets bygningsmasse i Holen.

Arbeidet ble gjennomført som et internt prosjekt kalt «Optimal Arealutnyttelse» med Camilla Blom som prosjektleder. Med seg i prosjektgruppen hadde hun Petrine Sætre, Martha Kvalsvik, Stein Arve Berg og Anne-Berit Salen som representanter for de ulike selskapene i konsernet. I tillegg var Stein Blindheim med i prosjektgruppen som representant for arbeidstakerorganisasjonene.

- Gjennom dette prosjektet vurderte vi den totale arealutnyttelsen av bygningsmassen vår i Holen. Vi skulle finne ut om vi kunne lokalisere oss enda bedre enn i dag. Målet var også å se om vi kunne finne løsninger som ville bidra positivt til samholdet, kulturen og effektiviteten i konsernet vårt slik at vi kunne stå enda bedre rustet i forhold til de økende kravene fremtiden vil bringe, forteller prosjektleder Blom.

Prosjektet «Optimal arealutnyttelse» hadde sin oppstart i februar med kartlegging av nåsituasjon. Selskapenes og ansattes behov og ønske om samspill på tvers av selskaper og avdelinger ble kartlagt gjennom en spørreundersøkelse blant ansatte i Holen. I april ble alle berørte ansatte i konsernet inviterte til å delta i en OpenSpace-konferanse med temaet: Ett TAFJORD, tettere på – sammen! Dette ble både kjekt og spennende.

- OpenSpace er en møtemetodikk som har en viss "lekenhet" over seg, noe som gir en frihet som er større enn det en er vant til fra andre konferanser. Metodikken bygger på et menneskesyn som vektlegger troen på at mennesket har kapasitet og ressurser til å håndtere det som oppstår, og at løsninger på utfordringer finnes HER inne, i personen, gruppen eller organisasjonen, forteller Blom.

Under konferansen fikk deltakerne mulighet til å melde inn tema og diskutere det de mente var viktige problemstillinger i forbindelse med prosjektet. Engasjementet var stort og det kom etter hvert opp hele 15 ulike tema på veggen. Disse ga grunnlag for diskusjoner i mindre grupper og det var deltakerne selv som valgte hvilke grupper og tema de ville være med å diskutere.

- Dette var en veldig god måte for å få utvekslet synspunkter og kunnskap på tvers i organisasjonen. Vi i prosjektgruppa fikk mange gode innspill som vi hadde god nytte av videre i prosessen, sier prosjektlederen.

I september var utredningen klar, og et beslutningsgrunnlag ble lagt frem for konsernledelsen som var styringsgruppe for prosjektet. Løsningen som ble valgt innebar at Tafjord Marked flytter fra bygg 4 til 2. og deler av 1. etasje i bygg 3. Tafjord Kraftvarme flytter til 3. etasje i bygg 3 og får sine kontorer der, sammen med deler av morselskapet. IT-avdelingen i morselskapet og Tafjord Kraftproduksjon flytter fra 2. etasje i bygg 3 til 1. etasje i bygg 2.

1. etasje i bygg 4 skal med dette leies ut til eksterne. Det samme gjelder 2. etasje i bygg 2. Som et ledd i målsetningen «Ett TAFJORD» ble det også besluttet en omlegging av kantinen. Denne skal oppgraderes med en moderne kaffebar som skal fungere som et felles møtepunkt for alle i konsernet.

I oktober tok Petrine Sætre over rollen som prosjektleder av «Optimal arealutnyttelse», og forberedelsene til flytting startet. I bygg 2 ble ombygging satt i gang for å oppgradere og tilpasse lokalene til de nye leietakerne fra IT-avdelingen og produksjonsselskapet.

- Det er mange som skal flytte – og vi har en kabal som må gå opp. Derfor tar ombygginger og flytting noe tid. Alle som skal over til bygg 2 flyttet dit den 16. mars 2017. Omtrent samtidig flyttet Tafjord Kraftvarme sine medarbeidere fra 2. til 3. etasjen i bygg 3. Dette innebærer at vi nå kan starte ombyggingen av 1. og 2. etasje i bygg 3, for å tilpasse disse til Tafjord Marked sitt behov. Det er fremdeles litt jobb som skal gjennomføres før alt er på plass og vi kan avslutte dette prosjektet, men jeg tror at når det nærmere seg sommeren skal roen igjen ha senket seg i Holen, sier hun.

Optimal arealutnyttelse 1
Prosjektet Optimal arealutnyttelse har gitt viktige og gode diskusjoner gjennom året.

Legg til min rapport

Skriv ut
footer2016
TAFJORD ÅRSRAPPORT 2016    +47 70 10 00 00   post@tafjord.no  tafjord.no